یرقان و راههای درمان

یرقان و راههای درمان

یرقان و راههای درمان

یرقان چیست،یرقان کا علاج،یرقان در بزرگسالان،یرقان در نوزادان،یرقان نوزادی

بهتر است بدانید که تعریف زردی یا یرقان چیستدر ابتدا باید گفته شود که زردی بیماری نیست بلکه نوعی اختلال کبدی است که با بروز علائمی خاصی می شود مثل : تغییر رنگ و زرد شدن پوست صورت، سفیدی چشم و همچنین تغییر رنگ ادرار به زرد پررنگ گاهی هم قهوه ای که بتدریج و با افزایش عدد «بیلی‏روبین» مناطق دیگر پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏ شود. البته که ناشی از بالا بودن مقدار غلظت بیلیروبین خون است می باشد.در حقیقت بهتر است بدانید که این علائم زنگ خطری است برای فردی که دچار این مسئله شده است زیرا زمینه ساز سایر بیماری ها مثل بیماری های کبدی می گردد.
علل به وجود آورنده زردی یا یرقان را بشناسیدجالب است بدانید که کبد وظیفه هضم چربی را با ساختن و ذخیره کردن و خارج ساختن ماده ای به نام “صفرا” را دارد که از شکسته شدن و تجزیه هموگلوبین(گلبولهای قرمز) به دست می آید .لازم به ذکر ست که این ماده عامل رنگ زرد ادرار و همچنین رنگ قهوه ای مدفوع می باشد.البته در کیسه ای به نام “کیسه صفرا “توسط کبد ذخیره می گردد.اما وقتی این ماده به مقدار غیر طبیعی وارد سیستم گردش خون شود موجب بروز علائم زردی یا یرقان در فرد بیمار می شود.

یرقان،درمان یرقان،زردی
از علل بروز یرقان می توان به این موارد اشاره نمود:
یکی از این دلایل هپاتیت یا التهاب کبداست که موجب التهاب بافت های کبد می شود ودلائل فراوانی هم دارد مثل : مصرف برخی داروها ، عوامل ویروسی ، باکتریایی که گاهی با تماس با افراد آلوده ، استفاده از وسائل خالکوبی ، نوشیدن آب آلوده ، استفاده از سرنگ مشترک ، تزریق خون فرد آلوده به فرد سالم بوده است.دیگری انسداد مجرای صفرا می باشدکه به واسطه سنگ صفرا که یکی از عمده ترین دلایل ایجاد سنگ یبوست های طولانی و مزمن اشاره نمود.

درباره طب سنتی و روش های پیشگیری و درمان زردی یا یرقان بزرگسالان بیشتر بدانید
لازم به ذکر است که قطع و کم کردن مصرف شیرینجات قنادی ، غذاهای پرچرب ، سرخ کرده ، پر ادویه ، انواع بستنی ، فالوده و مواد نشاسته ای و خوردن انواع آش ، آبگوشت و سوپ جو : مصرف مرتب سوپ جو به همراه آلو در اصلاح عمل گوارش نقش با اهمیتی داشته که باعث برطرف شدن هر چه بهتر صفرا و درمان مرض خواهد گشت

یرقان،درمان یرقان،زردی
شربت عسل : بدنیست بدانید که بهتر است مقداری لیموترش تازه را در 1 لیوان آب بگیرید مقداری عسل اضافه کرده و آب بریزید روزانه یک الی دو بار از این شربت استفاده نماییدتا بهبودی حاصل شود. شاه توت : مصرف میوه هایی مثل شاه توت که یکی از بهترین میوه ها برای پاکسازی کبد و صفراست در سرعت بخشیدن به درمان بیماری نقش بااهمیتی دارد.نوشیدن آب و مایعات : البته مصرف آب خوردن روزانه به مصرف قانونی که حداقل 8 لیوان در روز است برسانید و همچنین مصرف مایعاتی را مانند چای کم رنگ بیشتر کنید تا مقداری از این ماده از طریق ادرار برطرف شود.مصرف آب میوه ها : لازم به ذکر است که آب میوه هایی مانند خیار سبز، کاهو ، آلبالو، انار، هندوانه ، و حتی برای غنی تر شدن از گزانگبین ، شیرخشت و ترنجبین برای ترکیب کردن با آب میوه استفاده نمایید.

یرقان،درمان یرقان،زردی
علل زردی و یرقان در نوزادان را بدانید
بهتر است بدانید که نوزادان تازه متولد سطح بیلی روبین بالاتری دارند، چون تعداد گلبول های قرمز حامل اکسیژن در آنها زیادتر است و کبد جوان آنها نمی تواند بیلی روبین اضافی را متابولیزه نماید.البته اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد باید با انجام آزمایش از مقدار زردی مطمئن شد.که این کار توسط پزشک اطفال و با قرار دادن دستگاه بیلی چک با تاباندن نور مرئی به پوست نوزاد مقدار بیلی روبین خون نوزاد را اندازه گیری می نمایند که این روش بدون خون‌گیری و درد انجام می‌ گردد.یکی از دلایل زردی نوزاد مادر مبتلا به هپاتیت است گاهی نوزاد از طریق بدن مادر مبتلا به زردی و حتی مبتلا به هپاتیت می گردد.و دیگری زردی از شیر مادر است گاهی زردی ناشی مربوط به ترکیبات نامطلوب در شیر مادر است است که در هفته اول تولد نوزاد توسط تغذیه اشتباه مادر ایجاد شده و به علت مصرف مواد قندی و همچنین مواد پر کالری که همراهان به مادر برای جبران خون از دست داده می دهند رخ می دهد.

یرقان،درمان یرقان،زردی
بهتر است از عرق بیدکاسنی ، شاه تره و کاسنی ، عرق بید ، عرق کیالک بیشتر مصرف کنید. فوتو تراپی چیست ؟درمان اصلی و پیشگیرانه زردی نوزادان فوتوتراپی یا نور درمانی است که با تابش نور آبی به طول موج 480 نانومتر به پوست نوزاد با شدت و فاصله مناسب می‌رسد. فوتوتراپی را در بیمارستان و در منزل هم می‌توان انجام دادتا بهبودی حاصل شود.

یرقان و راههای درمان

مطالب مرتبط:

ویتامینی فوق العاده برای بیماری های کبدی




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روغن شترمرغ
تاریخ : دو شنبه 14 دی 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: